Adolf Born Jedinečný svět

Jan Koblasa 85

9.7. 2017

Koblsa_little

Evropsky uznávaný umělec Jan Koblasa (*1932) je na české kulturní scéně nepřehlédnutelný. Jeho dílo zde od roku 1989 mapují výstavy, na pultech knihkupců se vynořují Koblasovy autobiografické deníky, v intervalech udávaných taktovkou umělcovy invence, širokým publikem vždy vítány, pokaždé vyprodány. Jan Koblasa v sobě zkrátka slučuje řadu talentů. Vedle výtvarného je to nadání hudební a literární, a nad tím vším ční síla citlivého a velkorysého člověka, zarputilého hledače krás i stínů života, neúnavného bojovníka s duší poety. Když jej v roce 1968 srpnová okupace Československa zastihla na cestách po Itálii, domů se nevrátil. Získal azyl v severním Německu a jako jeden z mála emigrantů přirozeně vplul do zahraniční scény.

 

Výstava v Museu Kampa pořádaná k 85. výročí narození Jana Koblasy představuje vybrané okruhy z umělcovy tvorby zejména z šedesátých a sedmdesátých let, tematicky spjaté s fenoménem emigrace. Listy z cyklu Modrá krev (1964–1965) spolu s doposud nevystaveným souborem komorních kreseb na kartonu (1959–1960) příkladně reprezentují umělcovo období před odchodem z domoviny. Sochařský soubor Plazit jazyk (1970) patří k prvním pracím, které Koblasa vytvořil v emigraci. Tematika hlavy jako odkazu k centru myšlení a prožitku, sídla mozku či lidské duše, umocněná expresivní výtvarnou výrazovostí vyjadřuje pocity vykořenění, nejistoty a ztráty. Prožitek existenciální tísně završuje sochařská instalace Velký blič (1972) s podnázvem Ecce homo, která divákovi vmetá do cesty nestrávené zbytky tělesných částí jako otřesnou výpověď o křehkosti člověka, kterého doba a životní situace nemilosrdně sežvýkají a po kusech vyvrhují zpět.

 

Přestože výstava přináší úzký výběr z Koblasovy tvorby, čitelně odhaluje její nosné zdroje, které, jak napsala Mahulena Nešlehová, vedou „od archetypických, přes mytické, biblické, literární a hudební podněty po tep současného života, se záměrem dotknout se podstaty věcí a jevů – ozřejmit analogie s přítomností“.

 

Kurátorkou výstavy je Ilona Víchová.

 

Jedinečný svět Adolfa Borna

29. dubna - 20. srpna 2017

Programy pro školy

„Neboť v umění je ještě jeden stupeň, vytvoření vlastního magického světa. Neopakovatelného světa, kde je přítomno tajemno, extrakty snů, možná trochu tajené hrůzy – stálá přítomnost něčeho nedefinovatelného, co probouzí naše smysly.“

 

Umění Adolfa Borna (1930–2016) se stalo trvalou součástí české vizuální kultury. Svou sdělností a intenzitou, jimiž propojuje už několik generací, je srovnatelné snad jen s tvorbou Josefa Lady. Během plodného života vytvořil rozsáhlé a komplexní dílo čítající tisíce položek v různorodých výtvarných oblastech. Prosadil se v oblasti knižní ilustrace, animovaných filmů, kresleného humoru, volné grafiky nebo kresby, ale také scénografickými návrhy či kostýmní tvorbou. Jiří Kotalík, dlouholetý ředitel Národní galerie v Praze, o něm napsal: „Je malířem a kreslířem svébytných představ a vidin. Je karikaturistou se smyslem pro groteskní nadsázku a žahavý vtip, vždy se zdůvěrňující mírou lidského porozumění. Je ilustrátorem, jenž dovede po svém interpretovat povahu a děj literárních děl minulosti a současnosti.“

 

Velká přehlídka Adolfa Borna v Museu Kampa se vymyká obvyklému způsobu, jakým bylo v minulosti dílo tohoto výjimečného umělce prezentováno. Těžištěm je průřez jeho volnou tvorbou. Vstup do expozice nabízí soubor vzácných litografií ze šedesátých let, který ještě jako celek nebyl vystaven. Adolf Born v nich experimentoval s výrazem, kompozicí, uplatňoval jednoduchý znak, kresebnou zkratku či syrovou hravost. Ojedinělým počinem je kolekce pastelů a akvarelů dokládajících umělcovu fantazii, stejně jako precizní a přitom odvážnou práci s barvou či světlem. Pozornost na sebe poutá též série tušových kreseb z cest, zachycujících s příznačným „bornovským“ humorem atmosféru míst, jež při svých putováních navštívil. Na výstavě nechybějí ani originální ilustrace knih (včetně příběhů Macha a Šebestové nebo básní Christiana Morgensterna), ani projekce animovaných filmů, jež získaly mnoho ocenění doma i v zahraničí. Jedinečný svět, do něhož stojí za to vstoupit.

 

Petr Volf

 

Radek Kratina – Konstanty a proměnné

13. 5. – 30. 7. 2017

Radek Kratina, jeden ze zakladatelů Klubu Konkrétistů (1928–1999), se prosadil zejména jako průkopník variabilního přístupu k tvorbě, kdy divák může ovlivňovat výslednou podobu díla a dokonce ji i dle svého uvážení neustále měnit. Výstava Radek Kratina – Konstanty a proměnné představí Kratinovy reliéfy a struktury ze šedesátých let, k nimž patří zejména známé práce ze zápalek, od kterých byl jen krůček k dřevěným reliéfům tvořeným otočnými či posuvnými válečky a hranoly. Druhý okruh Kratinovy tvorby zahrne kovové variabily, které umělec vytvářel od sedmdesátých let. Princip zákonitostí řádu a náhody, a téma prostorových vztahů základních geometrických forem sledované v rámci trojrozměrného díla nalezne paralely v přístupu serielního řazení výtvarných tvarů v ploše – v Kratinových grafikách a otiscích ručně vyrobených razítek na papíře. Výstava z Muzea Kampa bude na podzim roku 2017 v rozšířené podobě reprízovaná v Muzeu města Brna, tedy v prostředí, kde se umělec narodil a kde v roce 1948 absolvoval Školu uměleckých řemesel. Zde bude koncipovaná jako dialog díla Radka Kratiny s tvorbou jemu blízkých autorů – brněnského Dalibora Chatrného a Jiřího Hilmara. Výstava Radek Kratina – Konstanty a proměnné připomene blížící se nedožité 90. výročí narození umělcova (oslaví v roce 2018).

Kurátorkou výstavy je Ilona Víchová.

 

Tomas Rajlich Zcela abstraktní retrospektiva

Obrázek

Bez názvu, 1969, akryl na bavlně, 135 × 135 cm

 

5. 5. – 30. 7. 2017

Tomas Rajlich patří k podstatným osobnostem evropského konceptuálního umění konce 60. a 70. let, pokud tento pojem vnímáme také v kontextu minimalistických, geometrických či výsostně abstraktních dobových tendencí. Pochází z Čech, ale koncem 60. let přesídlil do Holandska, když v současné době střídá své pobyty v Praze, v severní Itálii a v Paříži. Pro české prostředí má ovšem Tomas Rajlich dvojí nevýhodu, jednak je jeho tvorba výsostně estetická a intelektuální, což klade na diváka své nároky, a jednak rozhodující část svého tvůrčího života prožil v exilu, což pro české prostředí představuje stále problematický element. Připravovaná Rajlichova výstava do Musea Kampa tedy v poměrně širokém a retrospektivním záběru opětovně připomene zásadní kvality umělcova díla, které si neochvějně drží dodnes svoji kvalitu a osobitý přístup k tvorbě.

 

Zatímco Rajlichova poslední pražské výstava, která proběhla ve Veletržním paláci Národní galerie na přelomu let 2008 a 2009, přinesla 27 velkoformátových obrazů, expozice na Kampě připomene téměř všechny aspekty umělcovy tvorby. Pro připomenutí - předchozí Rajlichova česká výstavní vystoupení se odehrála na Klenové, kde byly v roce 1997 vystaveny kresby, a o rok později uspořádal jeho výstavu Jiři Valoch v brněnském Domě umění. V roce 2003 proběhla jeho výstava v pražské Galerii Jiří Švestka a roku 2005 ve Škodově českobudějovickém Domě umění. Poslední výstavu měl umělec začátkem loňského roku (2015) v Galerii Závodný v Mikulově.

 

Rajlich se začal prosazovat na české scéně už koncem 60 let. Spoluzaložením Klubu konkretistů v roce 1967 deklaroval svůj zájem o přisné geometrické struktury, ke kterým se přirozeně proklestil od svého studia sochařsví v Laudově, Pokorného a Hladíkově ateliéru na pražské Akademii. Jestliže se Klub konkretistů hlásil k odkazu a ke způsobu práce skupiny Zero,vzal si z tohoto revolučního evropského seskupení v obecném smyslu právě jen obdiv ke geometrickým a uspořádaným strukturám, bylo zřejmé, že Rajlich směřuje k syntetičtějšímu projevu. Struktura se stala Rajlichovy východiskem pro postupné rozvíjení strategie, která vnímala problematiku z geometrie vycházejí tvorby v širších souvislostech. Rajlich zaujal konzistentní a imanentní malířskou cestu, která se opírala o jemný, ale neustálý posun v použití jím zvolených výrazových prostředků. Zatímco konkeretisté zůstali u struktury, Rajlicha zajímala také textura, živý povrch, rukopisná stopa, která v jistých fázích začala strukturu překrývat, či naopak se ve „zbytkové“ podobě dostávat na(d) texturu. V jiných pracech se dokonce struktura rozplyne v textuře, či se jedno bez druhého neobejde. Zájem o živou geometrii je patrný už v kresbách od druhé poloviny 60. let.

 

Retrospektivní výstava na Kampě tedy zdokumetuje malířův vývoj živé monochromatizující malby, včetně jejího vyústění v recentních pracích s monochromatickou aluminiovou folií. Na dosud nejrozsáhlejší Rajlichově výstavě v České republice, která zaujme v Museu Kampa přízemí a 1. patro výstavního prostoru, se objeví i dosud neviděné práce a také konvolut prací na papíře. Každopádně výstava přesvědčivě ukáže Rajlichovo místo v kontextu nejdradikálněších uměleckých tendencí své doby a měla by se stát jednou z hlavních uměleckých událostí příštího roku.

Kurátor: Martin Dostál

 

 

Josef Hampl

4. 3. – 23. 4. 2017

Fotografie z výstavy Josefa Hampla zde:

Foto: Hana Hamplová

 

Tvorbu Josefa Hampla (1932) určilo setkání s Vladimírem Boudníkem, ale také Bohumilem Hrabalem nebo Jiřím Kolářem. Důraz na proces a hledání ho vedl celoživotní tvorbou, jež se odvíjela od grafického média, s nímž začínal a které učil v dílnách na pražské akademii. Řada technik tisku je jeho vynálezem, ale věnoval se i kolážím, šitým kolážím a zavěšeným šitým kresbám, jež se pro něj staly od osmdesátých let charakteristickými. V roce 2010 začal pracovat s matérií vosích hnízd. Museum Kampa představí průřez tím nejdůležitějším v objektu konírny. Součástí výstavy bude též dokumentace akcí v přírodě ze sedmdesátých let, které jedinečně zachytila svým fotoaparátem fotografka a partnerka autora Hana Hamplová.
Kurátorkou výstavy je Martina Vítková

JOSEF HAMPL OHLÉDNUTÍ
Josef Hampl se narodil 17. dubna 1932 v Praze. Studoval soukromě v letech 1955-1960 na škole dekorativních umění v Praze u prof. J. Masáka. V letech 1967-1990 působil na Akademii výtvarných umění v Praze jako odborný instruktor v grafických ateliérech u prof. Vojtěcha Tittelbacha, Ladislava Čepeláka a Jiřího Johna. Žije a pracuje v Hrušově u Mladé Boleslavi. Samostatně vystavuje od roku 1964 a je zastoupen ve významných sbírkách doma i v zahraničí. Jeho práce vždy vycházela z grafického média, ať už šlo o koláže, kresby, instalace nebo akce. Zásadní pro něj byla setkání s nonkonformním umělcem Vladimírem Boudníkem, spisovatelem Bohumilem Hrabalem a básníkem Jiřím Kolářem. Po aktivních grafikách a informelních obrazech konce padesátých a počátku šedesátých let se Josef Hampl postupně přiklonil k velmi čisté, jasné a racionální geometrii a rastrům. Široce prozkoumal možnosti koláže šité kancelářskými sponami, vytvořené z černého průklepového papíru, pozvánek na výstavy nebo živé hmoty vosích hnízd. V sedmdesátých letech v reakci na nudu a nehybnost doby uskutečnil společně s fotografkou Hanou Hamplovou několik akcí v přírodě s bílým organtýnem.* Velmi charakteristické jsou od osmdesátých let strojem šité a zavěšované kresby-koláže, které jsou ve stavu neustálé proměny.
* Dokumentární snímky událostí jsou vystaveny v Malé galerii v hlavní budově Musea Kampa do 26. dubna.

Doprovodné programy/ Accompanying programs

Komentovaná prohlídka s Josefem a Hanou Hamplovými
4. dubna 2017 v 18.30 hodin
60 Kč plné vstupné / 40 Kč zlevněné vstupné (please note that programs mentioned above are offered only in the Czech language)   

Programy pro školy a veřejnost na objednávku 
Programy připravujeme také v cizích jazycích, informace na vyžádání. Workshopy pro MŠ, ZŠ a SŠ Komentované prohlídky Cena programů: 500 Kč pro skupinu do 30 osob

Programs for schools and the public on request:
Workshops for elementary schools and high schools Guided tours of the exhibition (these programs are available in other languages; please contact us for more information) Price: 700 CZK per group of no more than 30 persons

 

Rezervace výše uvedených programů prosím provádějte na emailu rezervace@museumkampa.cz
Pro více informací volejte +420 257 286 166
Reservations for all programs can be made at the following: E-mail: rezervace@museumkampa.cz Telephone: +420 257 286 166

 

Příliš mnoho zubů. České a slovenské umění šedesátých let ze sbírky Galerie Zlatá husa a Musea Kampa

28. 1. – 23. 4. 2017

Šedesátá léta 20. století patří k nejsilnějším obdobím československého umění 20. století – ve šťastné shodě se zde protnuly příznivé politické a společenské okolnosti, které umožnily vystoupení mladých tvůrčích osobnosti, předchozím stalinistickým obdobím potlačovaných – tato neuvěřitelná energie se odrazila jak v dobové literatuře, filmu, hudbě i výtvarném umění. Výstava, jejíž titul je inspirován jedním z dosud neznámých obrazů Eduarda Ovčáčka, zobrazující hlavu s příliš mnoha zuby (jakoby všeho, zejména koncem šedesátých let, bylo opravdu příliš), představí všechny klíčové autory té doby: Václava Boštíka, Stanislava Kolíbala, Adrienu Šimotovou, Milana Knížáka a řadu dalších. Její členění vyjde z důležitých dobových témat – strach, groteska, radost, 1968, deziluze... Po delší době ukáže tento výstavní projekt ucelený pohled na silné a výjimečné období, které je stále více oceňováno jak domácím, tak zahraničním publikem.

kurátorka výstavy: Helena Musilová

Doprovodné programy k výstavě Příliš mnoho zubů

 

Lektorská komentovaná prohlídka    18. 2., 15:00 a 1. 4., 15:00

Prohlídka zdarma k platné vstupence.

 

Sobotní dílna pro rodiče s dětmi       18. 2., 16:00 a 1. 4., 16:00

Cena workshopu: 100 Kč/dítě, dospělý doprovod zdarma, druhý dospělý za 50 Kč. Rezervace nutná.

 

Guided tour in English, Komentovaná prohlídka v angličtině          11. 3., 15:00

Included in the price of a regular ticket. Prohlídka zdarma k platné vstupence.

 

Kurátorská prohlídka s Vladimírem Železným         22. 3., 18:30

Cena vstupenky + 20 Kč, rezervace nutná.

 

Kurátorská prohlídka s Helenou Musilovou              10. 4., 18:30

Cena vstupenky + 20 Kč, rezervace nutná.              

 

Soirée 60

Cena: 150 Kč / 90 Kč studenti a senioři. Rezervace nutná.

 15. 2., 18:30

 14. 3., 18:30

 19. 4., 18:30

 

Místa si rezervujte na emailu: rezervace@museumkampa.cz

 



Hlavní navigace: